donderdag 17 november 2011

gedroogde eikenboleten

Waar zijn de paddenstoelen gebleven..? Nadat menig mens me heeft willen omkopen, mijn nieuw gevonden boletenbosje te verraden, ben ik ondertussen met het goedje in de weer gegaan. En ja, helaas, alles zit nu een een jampotje..!

 Het gaat als volgt. Je snijdt ze in dunne plakjes, de baarden (de zaadbuisjes) haal je weg. Dan blijft er helaas weinig over van het hoedje, maar de stengel is overigens veel smakelijker. Wordt het vruchtvlees tijdens het snijden wat kleverig of sponzig, dan is de paddenstoel te oud. Neem dus wit, stevig, jong vlees. Leg het op keukenrol op het rooster in de oven. Wel uren op 50 graden. De keuken geurt naar een sterk aroma, lijkende op maggi. En dan dus droog bewaren. De smaak van boleten is gedroogd veel sterker dan vers, dus je hebt maar weinig nodig als smaakmaker. De Cantharellen hebben het tegenover gestelde, dus lekker vers eten. Ik mix ze altijd.

Nou heeft het de nacht na mijn pluk heel sterk gevroren. Ik vraag me af of de paddenstoelen daar ook door geraakt zijn en veranderen. Vandaag schijnt de zon al weer vroeg, toch maar even kijken...?

Ik ben dus gegaan...alleen al het schitterende weer en het bos, is de moeite waard. Ik vind het zoeken naar iets, het rondstruinen, leuker dan een forse wandeling. Mijn oogst van vandaag is ook weer leuk. En dat half november. Ik vergat mijn camera, er staat zoveel moois en ook vele soorten russula's,  Er was veel eetbaars maar ik heb ze met rust gelaten. En ook de gevaarlijke knol-amaniet.  Ik ging naar de plek waar het eikenbos overliep in het dennebos. Weinig paddenstoelen te zien, maar.... daar vond ik wel een paar eekhoorntjesbrood. (Een hele dikke). Heerlijk dagje zo.