dinsdag 15 november 2011

paddenstoelen.

De planten hebben een opleving, door het zonnige herfstweer, maar de paddenstoelen ook. Nu de bladeren gevallen zijn, is er ook meer zon in het bos. 's ochtends is het nog niet prettig in het bos, dan zijn er de jagers en overal blaffende jachthonden. brrr.  Maar die eten tussen de middag. Tuurlijk, op dát tijdstip ben ik veilig. Met Jimny 4x4 al een eind het bos in. En ga verschillende bossoorten af. Mijn favouriet, het berkenbos met de cantharellen.  Ik vond tot mijn verrukking een aantal best grote Pied de Moutons. Het dennebos had wel veel boleten, zoals gewoonlijk, maar plakkerige soorten, waarvan ik nog steeds niet precies weet wat het zijn. In het voorjaar verschenen er wel twee eetbare, stevige kastanje boleten. Maar ik vond er nooit eekhoorntjes brood. En toch moet het daar ook zijn.
Ik ben mijn grenzen gaan verleggen, samen met Jimny, en vond een mooi en gunstig eikenbos. Tot mijn verbazing waren hier uitstekend herkenbare eiken boleten. Prachtig stevig wit en geurig. Het hele bos rook ernaar. Ik weet dat de franse zoekers ook veel vinden dit jaar. Tussen Cussy en Menessaire. Maar dit is een uithoekje. (hou het dus maar even geheim) De enige vergissing kan nog met de bittere boleet, maar dat is slechts alleen een vieze smaak, waar je verder niks aan over hou. Ik ga ze meteen proberen te drogen. Als dat lukt, kan ik een voorraadje aanleggen voor de winter, want deze herfst is erg gul. Tot mijn verbazing tref ik overal nog cantharellen. Maar oke, geen veldje vol, maar wel een lekker maaltje.
Van de Russela's en
de zwammen blijf ik echt af.
En de Pied de Moutons
en cantharellen van mijn ochtend partij
zijn al in de pasta gegaan.