donderdag 24 november 2011

laatste keer

Maandag, wederom zo mooi weer, ben ik met Cor en Olga  paddestoelen gaan plukken. Er waren er dit keer nog veel meer (bijgekomen...?) De oogst was heel groot, ze lagen voor het snijden...Cor blijkt een goed paddestoelenoog te hebben. Olga ging de cantharellen en boleten in de omelet doen, en ik heb mijn boleten gedroogd. Weer een heel potje voorraad nu. De hele week bleef het weer schitterend. (moest weer zonnebrandcrème op doen) maar ik heb nu paddestoelen genoeg.

...en dan hangt er vandaag een plastic tasje aan mijn deur. Er zitten drie grote eekhoorntjesbrood in. Ik vermoed van mijn franse buurvrouw. Groot èn stevig. Wat zal ik er mee doen...? teveel om in één keer op te eten, te weinig om te drogen in de oven en ik heb de houtkachel ook maar kort aan. Ik besluit er kroketten van te maken, er een paar op te eten en de rest invriezen. Hier onder een foto verslag.

De volgende dag kreeg ik wat tromettes de la mort, van mijn buurvrouw. Oo, lekker...!! En, ze heeft zowaar haar plekje verraden en mij het getoond. Grote dankbaarheid, want we kwamen weer terug met allebei een mand vol. Ze zijn heel moeilijk te vinden, maar zitten dan wel weer in bosjes bij elkaar.
Zie de onderst foto. Je kunt ze het beste bakken als een saus, met een sjalotje ofzo, en dan dat in porties invriezen. Heerlijk bij een pasta, of in vleesgerechten.