maandag 13 augustus 2007

Omgeving

Wat ik deed tijdens het kermisgeweld in het dorp was de omgeving verkennen. Ik had bezoek en Beaune had ik nog niet bezocht. Een prachtig stadje, met de ene wijnwinkel na de andere, want dit is het hart van de wijnstreek van de Bourgogne. Om in Hôtel Dieu te komen moet je entree betalen en met een gids mee. De basiliek de Collégiale de Notre-Dame is heel bijzonder en lijkt wat op die van Autun door het beeldhouwwerk, maar had ook prachtige muurschilderingen, tapijten en een kloostergang. Maar één van de leukste dingen blijft toch om andere mensen te bekijken als je zelf met een café-crème op een terrasje zit.
Onderweg kwamen we langs een emmaus en gingen er even kijken. Het was geen bezoekersdag maar we zagen luiken staan, exact dezelfde als de 4 die ik al heb. Ik kon er hier nog eens 8 kopen, heel mooi, al is het maar als decoratie voor de saaie straatkant van mijn huis.
Dan nog een rondje in het gebied boven Arnay-le-Duc. Gehuchtjes met enorme huizen en boerderijen. Gezellig met rommel, kippen enz. Uiteindelijk ook nog Chateauxneuf bekeken, prachtig kasteel met huizen eromheen. Toeristisch dus, maar er was ook een vrouw die er een heel leuk optrekje had en meubels uit India verkocht. Zie foto.
Het weekje bezoek is weer voorbij en ik begon de nieuwe week weer met paddestoelen plukken. De zwarte Cantharellen beginnen te groeien, die doen er weken over en daarna moet je er snel bij zijn.
De Franse vrouwen hier spreken openlijk over hun minnaars maar over hun geheime paddestoelenveldje zwijgen ze, ik doe het liever andersom. Maar dat pikken ze niet en ik word stevig uitgehoord over mijn gasten, met veel gegiechel. Ben ik een femme fatale of een zielige ziel...?