dinsdag 14 augustus 2007

Bramen, mirabelles en perziken

Tegenwoordig staat er meer fruit op mijn stoep dan ik verwerken kan, en telkens wordt me gevraagd of ik mee ga bramen plukken. Het fruitseizoen... Ik ben niet goed voorbereid en heb geen suiker en lege jampotten in huis. Even overslaan, volgend jaar misschien. Ik maak wel compôte en clafoutis en eet het fruit op mijn toetje. Het leven is soms overdadig hier, het is een heel goed wijn-, paddestoelen- en fruitjaar door de snelle afwisseling van regen en zon. Voor alle bezorgde mensen: ik houd het wat de paddestoelen betreft bij de goed herkenbare soorten en bij de boleten (eenkhoorntjesbrood e.d.), want die zijn niet dodelijk. (wel onsmakelijk.) Waar ik me zeker niet aan waag dat zijn de weidepaddestoelen, want daar kunnen de zeer giftige Amanita's tussen zitten. Hoewel de dames hier zeggen ze te herkennen, neem ik dus geen weidepaddestoelen aan. Ik hoor dat de boeren uit veiligheid hun paddestoelenveldjes al beschermen tegen wildplukkers. Ook moet ik het fruit dat ik krijg koken, want wat lager dan de knie groeit kan vossenpies bevatten en daarmee de ziekte van Weill veroorzaken.