zondag 18 februari 2007

De verkenning

Zondagochtend, half 10 eruit. Het is prachtig weer. Ik voel wat onrust bij het ontbijt... wil de boel snel weer verder verkennen. In het huis maak ik foto's om later te zien hoe ik het veranderd heb. Ik ontdek een ingang voor mijn sd-kaart in mijn laptop, geweldig, want ik ben mijn usb snoertje vergeten. Ik ga wat foto's maken vanuit de tuin, ik wist niet dat er een mooi muurtje staat, van oude stenen. Vanuit de tuin zie je de oude pastorie, mijn huis. Een prachtig gezicht. In de tuin groeit tussen de stenen een kleine sierlijke soort varen. Aan het einde van mijn tuin is een steile wand naar beneden, uitkijken dat ik niet val. Maar doornstruiken houden me tegen, daar komt niemand door... De tuin is vlakker dan ik dacht, er kan best een tentje staan. Aan de achterkant van de schuur is het zelfs erg mooi om een beschutte plek te maken. Dat wordt tuingereedschap aanschaffen, en een kruiwagen. Ook in het huis zie ik steeds meer, zoals de tomettes (vloertegels) die tevoorschijn komen. Er liggen 4 soorten: rode vierkante, kleine rode met zes kanten, iets grotere rode met zes kanten en gele vierkante, de laatsten zijn kostbaar. Ze zijn op verschillende plekken in het huis te vinden. In de slaapkamer ligt prachtig parket. Het hele huis lijkt wel wat scheef te hangen. Er zijn nog veel mooie oude deuren, breed en laag, van panelen en soms met glas. De electra is een raadsel, soms gaat het met een heel lang snoer buitenom van de ene kant naar de andere, het hangt gewoon los.
Als de balkenplafonds weer tevoorschijn komen lijkt het heel anders. In de grote kamer is alleen het plafond ontmantelen en de muren van behang ontdoen en ze te schilderen voldoende. De vloer is van mooi parket en de haard kan blijven.
Het is muisstil.., ik ben soep aan het maken, die staat te trekken op de houtkachel. Ik moet daarvoor toch maar een gietijzeren pan aanschaffen. De luxe is voorbij, de stilte is gekomen.