zondag 18 februari 2007

Chiggers

Vanmorgen was alles bevroren en berijpt, het leek wel sneeuw, en dat terwijl ik op pad moest voor een afspraak bij de bank. IJskrabben dus. De rit naar Autun was weer prachtig, de rijp was zo mooi wit en de zon scheen er verblindend op, goed op de weg letten dus en niet wegdromen bij het schitterende landschap. Bij Autun weer dikke mist, wat heb ik mijn woonplaats toch goed uitgezocht. Er was markt, het is een grote markt met een overdekte hal met verswaren. Helaas te koud om ook maar ergens lang te blijven staan. Dus maar op naar de bank, mijn rekeningnummer is al aangevraagd, dat hoorde bij het huiskoopgebeuren, vanwege de verplichte vezekering. Over 8 dagen ligt mijn pasje klaar. Ik regel ook nog even internet en de telefoonaansluiting. Nu nog stookhout regelen en naar de dokter. Even later kom ik bij de Brochots aanrijden, ik kan duidelijk maken waarvoor ik kom maar eerst word ik vriendelijk ontvangen en uitgenodigd voor koffie. Er wordt meteen voor me gebeld, een neef heeft wel 5 kuub hout voor me. Volgens Brochot past er niet meer in de kelder. Is het op, dan moet ik terugkomen en belt hij voor nog 5 kuub. Perfect. Dan beginnen Hélène en ik met onze conversatie. Het gaat best goed, ik vertel van de gasfles en ze zegt dat als ik hem weer in de kelder wil tillen ik haar man maar moet vragen. Het verbaasde Hélène dat we best goed konden kletsen, haar kleinzoon van 1 was ook ingenomen met me. De tijd zal leren hoe het met mijn frans gaat, maar ik zal vorderen zegt ze. Ik begreep dat monsieur Brochot naar een begravenis moest in Cussy. Iemand van 70 had een beroerte of hersenbloeding gehad. Wie het was weet ik niet. En zo is de eerste fransman aan mijn keukentafel Patrick, de neef, hij kwam 5 kuub hout brengen. Samen hebben we dat door het luik in de kelder gesmeten. Hij leegde zijn traktor gewoon op straat. Bij het drankje na afloop leerde hij me nog wat frans, hoe ik moet bellen, dat hij aan het werk kan zijn en dat daarom zijn antwoordapparaat aan kan staan en dat ik dan gewoon wat kan inspreken en zeggen dat er weer 5 kuub moet komen. Ik vond het heel gezellig maar ik moest ook nog naar de dokter, want het weekend komt en ik ben helemaal gespikkeld. Ik maakte de mooie rit naar Lucenay, de slingerweg over de heuvel. Half schemer, hier en daar ijs, oef... Ik vind de dokter gelukkig snel en loop de wachtkamer in en wacht, en wacht... Ik loop maar eens naar de deur en druk op de bel. De dokter komt er meteen aan en vraagt me nog even te wachten. Het is een jonge, goed engels pratende man, en best aardig. Hij kijkt naar mijn benen en houdt er een vergrootglas bij. Het is duidelijk, het is dat kleine spinnetje dat in het gras zit, de août, ook wel chigger, forestbug, harvestbug of oogstmijt, maar hier noemen ze hem naar augustus, want pas dan hoort hij actief te zijn. Ik geef er wel een enorm heftige reactie erop. Zoveel bulten heeft hij nog nooit bij elkaar gezien. Ik krijg een antihistaminekuurtje en sterke zalf. En dan de donkere bergweg weer terug. Zo, nu heb ik alles geregeld. Alleen nog een bezoekje aan de burgemeester, met een kruik Amsterdamse jenever.