donderdag 7 juni 2012

Rabarber

De rabarber is weer in aantocht. Ik heb hem zelf (nog) niet in de tuin staan, maar gulle gevers zijn blij als ze mijn 'jammie, jammie' reactie zien. Dàt verstaan de fransen heel goed. Zij blij, ik blij. En ga aan de slag met mijn eerste rabarber taart. Wel met suiker en witmeel maar af en toe mag je een traktatie. Het is mijn lekkerste taart.



Het recept is als volgt: 
Blancheer 750 gram rabarber in kleine schijfjes  (zodra water weer kookt is het al goed)
en zet de oven op 150 graden.
Laat  rabarber uitlekken en afkoelen en voeg dan 
30 gr suiker, 2 zakjes vanillesuiker en 3 eetlepels custard poeder toe.
Doe in een andere kom: 
Mix 150 gr. zachte boter, 150 gr. suiker en 2 eetl. citroenrasp, tot een mooie crème. 
Mix er dan 3 eieren (stuk voor stuk) door.
en tot slot 200 gr. zelfrijzend bakmeel.
Doe het beslag in een 22/24 doorsnee taartvorm en leg er de rabarber vulling op. 
(vanuit het midden) 
Bak het een 1 uur tot 1.15 uur of tot mooi bruin ziet, in de oven.