woensdag 30 juni 2010

Tempera's

Zoals jullie weten ben ik vaak bezig met middeleeuwse illuminaties. En vooral in de Pastorie is het erg op zijn plaats. Maar ik heb niet de grondstoffen en techniek kennis voor de tempera's. En daarom was ik ongelooflijk blij dat ik zomaar al deze producten kreeg van Annie van Bree. Ze heeft hier jaren mee gewerkt, les in gegeven en de producten verkocht. Nu bracht ze mij vele pigmenten, harsen, lakken, lijmen en gom om allerlei soorten tempera's te maken. Deze zelfgemaakte verf kan ook op doek, op meubels, metaal enz. Zelfs met oude effecten als mossen, roest. Naast haar vele beschrijvingen, ook het werken met ei, melk en vele andere goedjes uit de keukenkasten, als kleur stoffen en bindmiddelen. Het wordt ook tijd om mijn kruidentuin uit te breiden. Of een echte klooster-kruidentuin te maken. Het pastoriezaaltje leent zich prachtig als scriptorium/atelier. En hoop ik naar hartlust deze mooie oude technieken eigen te gaan maken. Het voelt alsof het op zijn plaats valt.