dinsdag 15 juni 2010

En panne

Na de franse les bij Hilde, stop ik onderweg bij een brievenbus om een brief te posten. Daarna wilt de auto niet meer starten. Lijkt of de accu bijna leeg is: de lampjes gaan nog wel aan, maar ook meteen weer uit als ik probeer te starten. Tja, daar sta je dan. Pontificaal voor de ingang van de Mairie. Ik loop weer terug naar het huis van Hilde en ze vraagt de buurman(nr1) om hulp. Met zijn startkabels start de auto weer..!! De buurman is nog niet weg, ik keer en draai wat op het pleintje en hij slaat weer af. Tja, tis erger dan gedacht, die accu heeft het zelf begeven. Tussen de middag, ligt alles stil in Frankrijk en is Hilde op haar schooltje. Ik koop een baquette en eet die bij het kerkje op. Heb veel stof tot nadenken, dus dat komt goed uit. Vervolgens ga ik nog even mee met de franse kindjes van de school, die zeer nieuwsgierig zijn. Om 2 uur kunnen we weer aan de slag. De man van Hilde had telefonisch advies gegeven, die accu eruit te halen, een nieuwe kopen en die er in zetten. Wij...? Laten we maar eens gaan kijken hoe die accu eruit ziet en hoe hij vast zit. Dat belooft niet veel goeds, moertjes in allerlei maten... Maar vrouwen hebben geen gereedschap nodig, dat wandelt gewoon langs. Man van de gemeente(nr2) maakt zich dienstbaar, collega(nr3) komt er ook bij. Maar natuurlijk geloven ze ons verhaal niet. Er moeten weer die startkabels er op. Vervolgens slaat de auto weer af. 'ja maar' zeggen ze, 'Dat komt misschien door jouw manier van starten'. Ja, ja...Dus nog een keer die kabels erop en rijdt één van hen een rondje. Triomfantelijk van; Kijk nou doet ie het wel. Maar op het pleintje aangekomen begeeft hij het (gelukkig) alsnog. Ze halen de accu eruit en wij naar een garage. Gelukkig heeft die er nog één achter staan. Met wat sleutels gaan we weer naar de auto terug en terwijl we druk aan het prutsten zijn, komt man(nr4) langs kwam en biedt zijn dienst aan, hij heeft nl iets beter gereedschap dan wij. Ook man(nr3) komt er weer bij en Vòila, met de nieuwe goedwerkende accu kan ik weer naar huis. Gek genoeg was het wel pech, maar toch een heel leuk dagje, al dat manvolk. En mijn eigen startkabels blijven ongebruikt in de auto, al weet ik er nu alles van...!