dinsdag 24 juli 2007

Het goede leven

Zomaar een dag. De zon schijnt priemend door de luiken en het is zondag vandaag, ik ga er een lui dagje van maken. Ik open de luiken en de zon schijnt naar binnen, in een mum van tijd lig ik weer en slaap ik verder met de zon erbij. Om 10 uur is de zon voorbij mijn raam en sta ik op. Ik maak mijn ontbijt klaar in de keuken die nog ruikt naar verf en stuck en op het terras eet ik brood en drink cappucino. 'Hello ai'.., daar komt een Engelse buurvrouw, laarzen aan, hoed op, met een mand vol bieten, snijbonen en sla. En ik zie in mijn groentekom een rijpe avocado: mmm... dat wordt sushi! Het volgende bezoek: een Nederlandse buurvrouw ziet mijn keuken en proeft voor het eerst sushi, haar mening: een avontuur in je mond. Ze kwam eigenlijk vragen of ik kwarktaart met kersen uit eigen tuin kom eten, jaaah. Later smeer ik de muur in met voorstrijk, want morgen ga ik stucken. Ik pak wat dozen uit, nu ik nieuwe keukenkastjes heb kan ik wat meer kwijt, en ik kom allemaal dierbare spullen tegen. Ik zie ook dat de motten hebben zitten smullen van de kelim, grrrr... Ik loop door het dorp richting het plein, de tent van de nationale feestdag staat er nog. Even later zit ik met lekkere rooibosthee en kersenkwarktaart in de tuin van dorpsgenoten, naast de Mairie. Als de thee op is lopen we een rondje door de tuin, er is vanalles te zien en er zitten veel vruchten aan de bomen. Het gaat jaren duren voor ik zover ben, het tuinieren wordt nog een hele klus. Weer thuis eet ik verse snijbonen en ga ik op het terras zitten genieten van de mooie avondzon, er zijn prachtige wolken te zien. En zo vloog er weer een dag voorbij. Twee dagen daarna regent het pijpestelen en stuck ik muren. De muur is spekglad dus heb ik er cement en zand opgesmeerd om de boel wat stroever te maken. Het knapt er geweldig door op. Als ik met een boek op de bank aan het bijkomen ben komt mijn buurvrouw langs met een mand vol cantharellen (die houden van regen). Ze vindt het plukken heel leuk, maar lust ze eigenlijk niet. Ik ga meteen spaghetti maken, is het leven nou niet goed hier...?