zondag 18 februari 2007

Het begin

8 december 2006. Bij een vriend in Eindhoven zal ik vertrekken. 's Ochtends om 4 uur: aardedonker, muisstil op de weg. Dwars door Luik was zoals altijd een ramp en zelfs de tomtom was van slag. Maar eigenlijk dankzij die tomtom ben ik er wel uitgekomen. Daarna een fikse hoosbui en een file bij Luxemburg. En dan bij opkomende zon op weg naar Dijon. Prachtige luchten door de erge stormen. Ontroerd besef ik dat ik een nieuwe, onbekende start ga maken en van alles achter me laat. Dat waar anderen zo verwonderd over waren, verwonderd mij nu pas. Tomtom had nog een verrassing en stuurde me dwars door het centrum van Dijon, dus dat ook meteen bekeken. Wat een chaos.., en niet eens mooi.., even komt in mij op: 'waar ben ik aan begonnen', maar de weg naar Cussy wordt mooier en mooier, dwars door de natuur en over de heuvels kom ik om half 2 aan. Daar waar de familie Brochot en de makelaar mij opwachten. Ik ben ook benieuwd naar Chistian en Hélène Brochot, die mij zoveel van hun huisraad schenken. Meteen, ik tol nog op mijn benen van de vermoeiende autorit (bijna nonstop), krijg ik een rondleiding door het huis. Meneer Brochot legt alles uit en mevrouw Brochot geeft overal demonstraties bij. Zo gaat het vooral om de houtkachel, voor het eerst sinds lange tijd weer aangestoken. Ik volg alles nauwkeurig. De eerste dagen moeten de schoorsteenpijp en de muren van het huis flink verwarmd worden, daarna kan ik rustiger stoken. In een mum van tijd is het huis al aardig warm. We gaan verder via een wirwar van afvoer- en waterleidingen en een nog grotere chaos van electra. En dan de verrassing: Al die 30 jaren dat de Brochots hier woonden hebben ze het niet geweten: Het huis heeft een waterput in de middelste kelder, met echt bronwater! Enkele huizen in Cussy hebben dat en moeten het met hun buren delen, maar de notaris en de pastoor mochten het voor zichzelf houden. Echter de pastoor die hier woonde heeft er niks van geweten, de vorige had de put afgedekt met 2 grafstenen en grond. Het is heel helder water en kan misschien wel als bronwater gebotteld worden. Dat hadden ze graag eerder geweten... Was het bergwater, dan was het groener. Ik bof, want er is sowieso weinig water in de zomer, en dit water is nog lekker koel ook. We drinken koffie met calvados bij de makelaar en babbelen wat door. Er kan één van de honden voor de deur staan, want die zijn na de jachtpartij nog niet weer thuis gekomen... Ik breng mijn spullen naar binnen en installeer me. De kachel is alweer bijna uit, ik moet hout halen. Mijn eerste barre tocht door de stromende regen in het donker. ja ja, ik besef nu mijn luxe leventje te hebben opgegeven. Nu mijn eerste nachtje, mijn slaapkamer is in ieder geval lekker warm. Maar goed ook, want er is geen stopcontact te vinden. Ik slaap in als een blok. En ik stel me in op aardig wat ontberingen en misverstanden. Ik ben nou eenmaal op de bonnefooi dit huis ingestapt.