zaterdag 8 februari 2014

....en weer een bijzondere ontmoeting




Terwijl het meer en meer begint te sneeuwen, bezoek ik een bijzondere vrouw. Ze woont af en toe in het huisje dat ze van haar grootmoeder geërfd heeft, hier in de Morvan. Ook woont ze hartje Parijs. Alleen al het betreden van het huis, zelfs al van het poortje ernaar toe, verrukte mij. Ze heeft als een van de eerste vrouwen in Parijs, zelfstandig een fotostudio gehad en voor haar werk kwam ze veel op brocantes. Nu heeft ze een enorme collectie aan chromo's verzamelt en koestert ze als haar kinderen. En voor deze chromo's ben ik gekomen, want ze wilt ze verkopen. Mijn vriendin, die haar buurvrouw is, moest al meteen aan mij denken, omdat het zo goed zou passen in de sfeer van mijn huis. En ik ben gelijk enthousiast. Mogelijk is, hier een mooie tentoonstelling van te maken in mijn atelier, zodat iedereen ze kan bekijken (en kopen) en het begrip Chromo verhelderd wordt.
 De expositie zal er mooi uit zien, want het zijn thema's en zelfs een aantal die bij elkaar horen, b.v. omdat ze de seizoenen afbeelden. De engelen hebben als functie dat ze kinderen beschermen tegen het kwaad, dat is dan ook terug te vinden, maar leuker om het op een aantal tegelijk te constateren. Er zijn ook veel landschappen, stillevens en gewoon schattige kleinere schilderijtjes, zoals het kindje op de onderste foto.
Momenteel zijn de chromo's collectors items en ze zullen in de toekomst, steeds meer opbrengen. Want ze worden schaars..!! Ze zijn origineel en antiek. En zijn vrijwel niet meer op de brocantes te vinden. Wel heb ik er zelf een aantal gevonden, met afbeeldingen van heiligen. En...hier zijn mijn gasten ook enthousiast over. Wie kent niet de Heilige Therésia die boven mijn aanrecht hangt..?

Een chromo is een schilderij voor de armelui. Het zijn litho's, steendruk. Ze zijn tussen 1800 en 1900 gemaakt, en werden gebruikt als schilderijen (geplakt op canvas of met alleen een simpele lijst, meestal zwart, soms met en soms zonder gla)s) of voor reclame doeleinden. (kalenders, posters, kaarten). Ze waren oorspronkelijk heel helder van kleur. Een beetje tè, en dat maakt ze zo mooi kitsch antiek.
Ik hoop dus, dat ik ze binnenkort aan jullie kan laten zien (verkopen).
Het is een beetje te vergelijken met de motieven (ingebakken) in de vloertegels, die ooit voor de armen gemaakt werden omdat ze geen tapijten konden betalen. Nu zijn deze tegels ook heel geliefd en kostbaar.

- wordt vervolgd -