woensdag 5 december 2012

Sinterklaas

Ja, joh, ik heb even niks van me laten horen. Ik ben al die tijd in Nederland geweest.
Het was leuk; het waaide lekker windkracht 10 aan het strand, ik wandelde op de heide en zag een mooie zonsondergang in de Nederlandse natuur. Was lang bij mijn ouders en bezocht vrienden die op de route lagen. De reis deelde ik met mijn franse buurvrouw, die voor dezelfde tijd ook in Nederland verbleef. De terugweg was erg mooi, met besneeuwde bomen in de Ardennen. Mijn buurvrouw zat gezellig te breien. Goede tip voor een prima sfeer in de auto...!!
En thuiskomen was zoooo fijn. De kat was enorm blij en is niet meer bij me weg te slaan met zijn kopjes en massage's. Het huis was aangenaam (later bleek dat Jan van Leersum de kachel voor mijn komst even een middag heeft laten branden.) Mijn engelse buren wachtten ons op met een Goddelijk maal. Rozig ging ik slapen, als een blok. En bleef dat de dagen die volgden ook nog doen...! Het regent echter pijpenstelen, en de houtvoorraad moet echt stevig aangevuld worden in huis, want er wordt weer sneeuw verwacht. Ik ben er klaar voor. De Sinterklaasliedjes uit de Nederlandse winkels klinken nog na in mijn hoofd. Ik heb er genoeg pepernoten en speculaas gegeten. Jaah, het is 5 december vandaag.
Op een avond in een flink stuk file in Nederland, passeerde er telkens dezelfde wagen met een Sinterklaas en wat Pieten. Elke keer zwaaiden ze weer en ik zwaaide terug. Ik bedenk me, dat ik ook in Sinterklaastijd naar Frankrijk vertrok. Het lijkt al weer jaren geleden. Het is ondertussen helemaal mijn thuis geworden.


In het noorden van Frankrijk wordt Sinterklaas nog wel gevierd,  op 6 december, de heilge naamdag van Saint Nicolas. De Saint deelt snoep uit aan brave kinderen en zijn 'zwarte Piet', die een wilde man is en Père Fouettard heet geeft ze straf. Soms zijn er ook fakkeloptochten bij.