zaterdag 15 oktober 2011

Kraaiennest




Het heeft inderdaad gevroren vannacht. Vanmorgen was de weide vol met echte rijp. Het was dan ook erg koud vannacht. Tijd voor de schoonmaak van de grote haard. Daar zit immers nog een kraaiennest in. Het is overdag prachtig zonnig weer, de ramen kunnen lekker open. Oja, die ramen, daar heb ik maar vast de voorzetramen voor gezet. Hou ik de nachtkou nog een beetje buiten.
Dus op naar zolder om het nest naar beneden te laten zakken. Beneden het luik in de haard met stokken gefixeerd (ik ben nu immers alleen bij deze klus). Met de schoorsteen ragger net zolang prikken tot het nest los raakt. En dan stort het met razend geweld naar beneden. Toen ik echter beneden kwam bleek er toch iets niet goed gegaan zijn...??? De kamer was vol stof en alles echt alles was bedekt met een laagje stof.
Nou oke, dan maar flink poetsen. En zo ging ik aan de gang...en nog nooit is de kamer zo schoon geweest.
Ondertussen het kraaien nest aangstoken en nog wat hout er achteraan. Het ruikt nu fris en naar heerlijk brandend haardvuur. De zomer is nog niet weg, maar de kachel kan aan...!!