dinsdag 26 juli 2011

Bernard Loiseau

Normaal rij ik er langs, of parkeer ik er de auto, maar dit keer mocht ik er eten..!! Bernard Loiseau is een drie sterren restaurant in Saulieu. Een vorstelijke ervaring, van pure verwennerij. De sfeer is prettiger dan ik verwacht had, na het bekijken van de site; dus klik hier. In een ronde serre met uitzicht op de tuin en een prachtig grijs verschoten houten trappenhuis, treurwilgen en...ja, zon, zit je aan ruime ronde tafels. Bijna nog meer obers dan gasten, die bij elk slokje alweer klaar staan, passeert een 5 gangen menu. zelfs boter en broodje kon je kiezen, het startertje was een bladerdeeg rolletje met sappige kaas. De wijn was een heerlijke Meursault. De gangen bestaan vaak uit drie verschillende kleine hapjes. Elke hap is dus een verrukking in je mond. Een smal broodje met drie bolletjes hele frisse froi gras, er lagen piepkleine ziltige vierkantjes bij, die ook een smaak explosie bleken. De visgang was prachtig om de zien, de gespikkelde forel, met het hele helder groen soort ommetje en veel verse kruiden. Dan een vlees gerecht, met een kunstig gemaakt taartje van verschillende groente, kruiden, bloemetjes en paddestoeltjes. Het nagerecht had een grote rode suikerkrul met bladgoud, bovenop het Perenijs, meringue en macaron. En nog drie heerlijke kleine deserts. Niets is me tegengevallen, alles was een smaakexplosie, erg goed uitgedacht en mooi voor het oog. Maar niet modern. Het is er veilig, chic en vol kwaliteit. De bediening is vriendelijk en niet overdreven beleefd. Na afloop konden we nog even in de tuin wandelen, waar rozen stonden genoemd naar grote Chefs. Mispels, bronnen en overal plekjes om lekker te zitten. Op het laatst nog even naar het toilet waar ik ook nog een serie foto's maakte. Het was een hele leuke, zeer onverwachte ervaring en ik ben erg dankbaar.