woensdag 2 juni 2010

Premis de conduire

Anders dan de berichten op franse informatie-sites melden, ging het vervangen van mijn rijbewijs heel erg handig en snel. Ik haalde een formulier bij het kantoor in Autun, daar stond goed op wat er allemaal naar Mâcon opgestuurd moest worden: Het rijbewijs, de foto's een bewijs van wonen in Frankrijk en een enveloppe met je adres en postzegel. Vervolgens komt die enveloppe binnen een week terug met een tijdelijk formulier, als vervanging voor het rijbewijs. Wederom een enveloppe met postzegel en het bijgevoegde formulier terug sturen. Daarna is het wachten. (volgens zeggen kan dit maanden duren) Doch binnen drie weken kwam mijn rijbewijs. Top! Nu eens kijken wat ik allemaal wel en niet mag berijden. Kennelijk ook een gemotoriseerde riksja (tuktuk) En een Brommer van 125 cc. Een aanhanger zwaarder dan 750 kg. en de caravan (E) heb ik laten vervallen, daarvoor moeten medische keuringen plaats vinden. Alleen die strenge bleke foto...tja, daar kampt iedereen mee.