donderdag 21 januari 2010

De pastorie weer compleet

En dan eindelijk is er bericht van de Mairie. Ik heb een bod gedaan op het pastoriezaaltje en ze gaan officiël accoord. (Daar moest twee keer over onderhandeld worden. Eerder deed ik al een bod, dat werd flink omhoog geschoven en bereikte een accoord, maar een paar maanden later moest er wederom onderhandeld worden en ging de prijs nog hoger. Beetje vreemd.) Nu hoort er bij de raadsvergadering, de officiële hamerslag te klinken en dan kan de bureaucratie weer beginnen. Dan heb ik het gebouwtje dat naast mijn huis ligt erbij. De garage heb ik al 3 jaar lang mogen gebruiken, nu krijg ik er een zaaltje bij, met een extra kamer en toilet en een cave. Het voordeel is dat ik mijn privacy hou, nu hoeft er niemand meer op de buitentrap te zijn, of zelfs de garage bereiken via mijn pad. En het mooie is dat het geheel nu compleet is. Zo was het te zien op de plattegronden uit 1828. Zowel de kerk als de pastorie is hier blauw. Toch is het niet de oorspronkelijke pastorie. Zeker weet ik het nog niet, maar het vermoeden is het grote lange huis tegenover de brug. En dat deed ook dienst als woningen voor de monniken. Het is moeilijk de gegevens te achterhalen, zelfs de oudste datum van mijn huis, weet ik nog steeds niet.