dinsdag 17 maart 2009

Het huis met de blauwe luiken

De raamkozijnen en luiken waren bruin. Ik wilde zo graag een beetje kleur. Dat werd lang nadenken, want in de Morvan kun je niet zomaar een kleurtje kiezen. Je hebt speciale kleuren die toegestaan zijn, voor andere kleuren moet je toestemming vragen.
Je kunt kiezen uit verschillende pastelkleuren, donkergroen en donkerrood. Ook voor de muren zijn er voorschriften. Vooral naturel kleuren zijn het. Gelukkig maar: hier komen dus geen pimpelpaarse of knarrose huizen, zoals je ze buiten de morvan ziet.
Het ging mij alleen om de luiken. Blauw wilde ik graag, maar de bouwmarkten hebben alleen schreeuwerig lichtblauw, lavendelblauw of kobaltblauw. Ik wilde het wel vrolijk maar ook rustig. Op een dag vond ik de juiste kleur. Een lichte staalblauw.
En eindelijk kon ik de luiken opvrolijken. Het is erg naar mijn zin.
Nog een beetje kaal omdat er nog geen groene planten en kleurige geraniums zijn.
Nota bene; 28 mrt. Ik begon hem toch te knijpen dat ik geen toestemming aan de burgermeester heb gevraagd. En dat in tijden van grote politieke onrust in Cussy. Dus vanmorgen even naar de Maire. Het is goed, het mag! Hij noteerde de naam van mijn verf en het merk. (oef, geef ik nu mijn geheim weg?) Ik hoop maar dat ik nog een beetje origineel kan blijven in het dorp. Want de kleur valt iedereen goed in smaak.