zondag 9 september 2007

Vézelay

Ik had opnieuw bezoek, lieve vrienden kwamen oud cultuurgoed bekijken. Alle romeinse overblijfselen in Autun en de prachtige basiliek van St. Madeleine in Vézelay kregen een bezoekje. Omdat ze ook van plan zijn een stukje van de bedevaartsroute naar Santiago de Compostela te gaan lopen, wilden ze vast een pelgrimspaspoort halen. Dat lukte niet echt, maar ze kregen wel een stempel met datum en handtekening. Omdat men dacht dat ik meeliep kreeg ik er ook een. Zal ik het ooit lopen? Wie weet...
Het volgende zag er erg leuk uit: Een pelgrim liep beladen met rugzak de kerk uit, en de nonnen, jeugdig en vrolijk, renden de kerk in.
In de kerk bleek een of andere inwijding aan de gang te zijn, vele nonnen, monikken en paters sierden het heilige gedeelte op en er klonken prachtige gezangen. Na afloop was er een feestje met Champagne en chips, heel leuk. Ik was verbaasd over de jeugdig- en schoonheid van de devote nonnen.