donderdag 13 september 2007

Sara

Vijf kaarsjes met 10 goede jaren.....
Tja, het is bijna zover... ik ben groots jarig. Er moet een Grande Fête komen. Veel mensen uit Nederland en mensen van hier, zowel Fransen als buitenlanders. Kan een mooi tuinfeest worden met lange tafels en veel wijn... Het weer belooft veel goeds. De voorbereidingen zijn wel grappig, mijn buurvrouw wilde helpen taarten bakken. Ze accepteert mijn aangedragen keukengerei en ingrediënten niet, en vliegt steeds naar haar huis. Als we 6 taarten hebben gebakken, vraagt ze of we nu tarte gaan maken. Ik begrijp het niet. We hebben toch taarten gemaakt...? Nee, dat heet Gâteau. Maar dat is toch hetzelfde...??? Nee, tarte is voor verjaardagen en gâteau voor desserts. Ja, zucht... maar ik wil geen desserts, want ik ga geen gangen maken!... Problème! Ik kan haar uitleggen dat de gâteau voor de nederlanders als taart kan doorgaan en ze die zelfs erg lekker vinden. En dat ik nog wat tarte maak voor de fransen. Ja, Dat is goed. Vraag me af of ik nog meer hulp moet accepteren, er komt alleen maar verwarring van. Kom maar op mensen, ik heb nu meeeeer dan genoeg taarten. Lekkere chocoladetaarten met fond in het midden (gâteau), lekkere flans (ook gâteau) en heel veel verse clafoutis met perzikken en appels.