dinsdag 14 februari 2017

Rook uit de schoorsteen.

Ze bedoelen het allemaal goed, die franse ambachtslieden. Ik vroeg de kachelman of hij de schoorsteen wilde vegen. Hij zag dat de radiatoren gelekt hebben gezien het zwarte spoor op de vloer. Ja, en de vorst heeft ook toegeslagen in de badkamer boven.
Daar zag hij wel heil in. De verzekering kan alles vergoeden en ik zou alle chauffage vernieuwd krijgen en misschien als nodig is, ook de cuisinière. Hij liep het hele huis langs. Trok hier en daar een bedenkelijk gezicht van; niet best allemaal. Maar...sprak ik hem toe; 'Het is alleen in het rechterhuis gaande. Ik wil graag de kachel in werking, en daarvoor hoeft alleen het rechterhuis afgekoppeld te worden'. Dat hoorde hij allemaal niet. Hij ging een devis maken, ook voor de verzekering en testte de waterleiding in het gedeelte dat bevroren was en net weer ontdooit. Ja, het stroomde als een douche de keuken in. Oke, Dat had ik al verwacht. Heerlijk al die troep.
Ondertussen is het wachten geblazen. En kan ik helemaal niks doen. Zelfs niet schoonmaken, want dat moet de verzekering zien..!!
Dat duurde mij allemaal te lang, we waren al drie weken verder.
Ik besloot mijn eerste plan zelf uit te voeren, met een nederlandse loodgieter. Hij snapte het meteen. Koppelde het rechterhuis af en samen brachten we de boel ik werking. Voila, alles doet het. De kachel brandt en nergens lekken radiatoren. ja, soms moet je eigenwijs zijn. Dat rechter gedeelte kan de verzekering terecht vergoeden en ze kunnen precies zien wat er gaande was. Maar ik kan het huis weer opknappen, schoonmaken, opruimen enz. Heerlijk.


Ja, een pluimpje witte rook.... Ach helaas de lucht is ook wit.